Inzet van rapporteurs door het IGO: een best-practice op Europese schaal

Tegen 2020 wil de Europese Commissie de helft van alle juridische beoefenaars de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan opleidingen in EU-recht. Op die manier wil ze bijdragen aan de coherente toepassing en interpretatie van het EU recht. Om de betrokken bij deze ambitieuze doelstelling te betrekken, heeft ze op 26 en 27 juni 2014 een conferentie georganiseerd in Brussel waar verschillende juridische beoefenaars over heel Europa hun best-practices kwamen delen met elkaar. Ook het IGO stelde er zijn best-practice inzake rapporteurs voor.

Image
European Commission_Building upon good practices in European judicial training
Body (part 2)


De helft van alle juridische beoefenaars moet tegen 2020 een opleiding in ‘EU-recht’ volgen
Justitiële opleiding is een ‘hot issue’ in Europa. De Europese Commissie stelde in haar communicatie 2011 dat er meer nood is aan opleiding van juridische professionals zoals rechters, advocaten, notarissen, procureurs en personeel van de rechtbank. Een behoefte die omgezet werd in een concrete doelstelling: 

The objective of the European Commission is to enable half of the legal practitioners in the European Union to participate in European judicial training activities by 2020 through the use of all available resources at local, national and European level, in line with the objectives of the Stockholm Programme.

Om deze ambitieuze doelstelling kracht bij te zetten, investeert ze in diverse projecten rond de opleiding van juridische beroepen en onderneemt ze zelf tal van initiatieven. 

Zo schreef ze in 2013 diverse aanbestedingen uit voor pilootprojecten die focussen op opleidingen in ‘EU-recht.

Conferentie: Building upon good practices in European Judicial Training 
Naast het algemene opleidingskader, de prioriteiten van de Europese Commissie en de financieringsmogelijkheden van de Europese Unie vonden er eveneens workshops plaats waar de resultaten van de pilootprojecten voorgesteld werden. Door good practices te delen inzake de organisatie, de implementatie en de evaluatie van opleidingen, konden de aanwezigen ideeën opdoen en samenwerkingsverbanden smeden. 

Thema’s die tijdens de workshops aan bod kwamen waren e-learning, methoden voor actieve participatie, de opleiding van lesgevers, …

IGO presenteert best-practice inzake rapporteurs
Ook het IGO droeg actief bij aan de totstandkoming van de workshop. Zo leverde het niet enkel input voor de studie rond de opleiding ‘EU-recht’ van rechters, maar stelde het ook zijn best-practice voor inzake rapporteurs.

“Het gebruik van rapporteurs bij sommige opleidingen (Bv. Residentiële seminaries m.b.t. de ‘Initiële opleiding van gerechtelijke stagiairs’) is één van de evaluatie-instrumenten van het IGO”, zo verhaalt Jos De Vos, opleidingsadviseur bij het IGO. “Rapporteurs worden ingeschakeld om de opleiding kwantitatief en kwalitatief te evalueren. Hierbij evalueert de rapporteur de relevantie en praktische insteek van de opleiding, het didactische materiaal, en de pedagogische kwaliteit van de lesgever, ... 

De inzet van rapporteurs bij opleidingen biedt meerdere voordelen: de werklast voor het beheer van evaluatieformulieren vermindert, de deelnemers beseffen dat rekening gehouden wordt met hun opinie en ze kunnen hun mening ventileren over het finale verslag.”

Meer info
Meer informatie over de conferentie 'Building upon good practices in European judicial training' vindt u op de website van de Europese Commissie. Daar zijn zowel de video’s, speeches als presentaties van de workshops beschikbaar gesteld.