Onder het motto ‘In verscheidenheid verenigd’ heeft het Instituut voor Gerechtelijke Opleiding samen met vier Europese opleidingsinstituten richtlijnen ontwikkeld voor de initiële opleiding van rechters en parketmagistraten. De richtlijnen bevatten een schat aan informatie over de organisatie van initiële opleidingen.
De ‘Guidelines for initial training of judges and prosecutors’ werden ontwikkeld in het kader van het Europese project ‘Leonardo Da Vinci’. Op Europees en internationaal niveau was er immers nood aan een gemeenschappelijke aanpak inzake de uitwerking van initiële opleidingsplannen.
Door kennis en ervaring op het vlak van initiële opleiding met elkaar te delen en te bundelen in een gemeenschappelijk rapport willen het IGO en de vier magistratenscholen uit Frankrijk, Roemenië, Spanje en Turkije er immers voor zorgen dat toekomstige opleidingen kwaliteitsvoller, aantrekkelijker en uniformer worden.
Het rapport is een compilatie van nuttige tips, gangbare praktijken en kritische analyses voor het organiseren van initiële vormingen. Naast doelstellingen lijst het de fundamentele competenties op die de deelnemers moeten verwerven tijdens hun initiële vorming. Ook aspecten zoals strategie, methodologie en rekrutering van opleiders komen erin aan bod.
Survey: Europese gerechtelijke stagiairs vinden theoretische opleidingen inefficiënt
Aan de basis van het rapport ligt een survey die afgenomen werd bij korpschefs, gerechtelijke stagiairs en opleidingsinstituten uit de vijf participerende landen. Uit de bevraging komt onder andere voort dat stagiairs de voorkeur geven aan praktijkgerichte opleidingen. De meesten vinden theoretische opleidingen immers inefficiënt.
Europees en internationaal pilootproject
De richtlijnen zijn niet enkel van nut voor de participerende landen want ook andere opleidingsinstituten kunnen er meteen mee aan de slag. Voornamelijk instellingen waar de justitiële beroepspraktijk centraal staat. Ze kunnen de richtlijnen bijvoorbeeld implementeren binnen hun nationale programma’s zodat deelnemers over de nodige competenties, waaronder kennis en vaardigheden, beschikken om hun latere beroep adequaat uit te oefenen. Maar om deze ambitie te realiseren, is verdere samenwerking op Europees en internationaal vlak onontbeerlijk, zo concludeert het rapport: “ …when it comes to ensure the rights of the citizens in Europe, the demand for quality should start from the way in which judges and prosecutors are being trained.”
Samen met onze partnerinstellingen hopen we dan ook dat dit pilootproject een handig werkinstrument kan zijn voor toekomstige Europese en internationale opleidingen.
Het IGO als internationale partner
Zoals geformuleerd in de nieuwe visie van het IGO, zal er de komende jaren meer nood zijn aan samenwerking inzake gerechtelijke opleiding en de uitwisseling van beroepservaring op nationaal en internationaal vlak. Het IGO beschikt in deze domeinen over een unieke verantwoordelijkheid en bevoegdheid. Bijgevolg kan het hierin een sleutelrol spelen.
Zo is het IGO vandaag ook betrokken bij andere Europese programma’s en projecten zoals respectievelijk AIAKOS en Phoenix.
Over het Leonardo Da Vinci Programma
Het Leonardo Da Vinci programma van de Europese Commissie heeft drie hoofddoelstellingen: de verbetering van de vaardigheden van met name jongeren tijdens de initiële beroepsopleiding, de verbetering van de kwaliteit van en de toegang tot permanente beroepsscholing, de verwerving van vaardigheden en kwalificaties gedurende het gehele leven en de bevordering en vergroting van de bijdrage van de beroepsopleiding aan het innovatieproces met het oog op een beter concurrentievermogen en ondernemerschap en het scheppen van nieuwe arbeidskansen.
Download het rapport “Guidelines for initial training of judges and prosecutors”.